hooggevoeligheid in deze tijd

 

Het hebben van een hooggevoeligheid of HSP heeft veel voordelen maar brengt ook wel wat extra uitdagingen met zich mee. Zeker in deze tijd.

zoals bijvoorbeeld snel overprikkeld geraken, te veel alles overdenken en opnemen,  overstuur geraken van andere hun emoties.

In deze tijd waar alles heel snel gaat, waar we ongelooflijk veel prikkels op ons af gestuurd krijgen, waar we enorm veel informatie te verwerken krijgen, is het extra uitdagend voor mensen met een hooggevoeligheid om in balans te blijven. Enkele zeer eenvoudige handelingen kunnen al een wereld van verschil maken. Ik som er enkele op. Uiteraard zijn er nog veel andere technieken of handelingen maar bij deze geef ik eenvoudige voorbeelden.

 

  1. zonder jezelf regelmatig even af. Dat hoeft niet lang te zijn, soms kan enkele minuten al voldoende zijn. Stel je voor dat je op bezoek bent bij familie en je voelt dat je zenuwachtig wordt of teveel spanning in je lijf hebt opgebouwd. Dan kan even naar de toilet gaan en even ademenen ervoor zorgen dat je niet volledig overprikkeld of overstuur geraakt. Ik noem dit de mini pauzes. Deze zijn voor mensen met een hooggevoeligheid echt nodig.
  2. Volg je gevoel. Als ik spreek over gevoel dan bedoel ik niet je emoties. zoals kwaadheid, verdriet, zorgen maken, schaamte etc. Een gevoel is meestal rustiger. Iets voelt fijn aan of iets voelt onprettig of gespannen aan. Je gevoel leren volgen is ook in deze tijden niet zo eenvoudig want we zijn heel sterk in het denken geschoten. Ons denken wordt veel te vaak overschat. Zeker mensen met een hooggevoeligheid zijn vaak erg intuïtief dus gebruik deze. Het moeilijkste voor mij persoonlijk was het onderscheid leren maken tussen emoties en gevoel. Emoties zijn in mijn ogen steeds vanuit een onderliggende angst dus daar kan je niet op bouwen. Maar een gevoel dat is veel rustiger. Het grootste verschil in mijn ogen ligt in de lichamelijke sensatie die je ervaart. Een emotie is woelig een gevoel is stabieler. Een emotie is gekoppeld met een gedachte. Een gevoel is niet altijd logisch verklaarbaar.
  3. Let op wat je eet en drinkt. Iemand met een hooggevoeligheid reageert vaak ook gevoeliger op wat er binnenkomt. zoals je eten, drinken, medicatie etc. Een te veel aan koffie of alcohol kan veel sterker binnenkomen, dus let hier mee op.
  4. Leer een onderscheid te maken of de emoties die ervaart vanuit jezelf komen of dat ze geleend zijn. Mensen met een hooggevoeligheid zijn als sponsen, ze hebben snel dingen gezien, gevoelt, gehoord etc. Iemand met HSP die pikt nu eenmaal snel indrukken op zoals een sfeer of als iemand zich niet goed voelt. Als je bij iemand geweest bent, of zelfs nog maar iemand gedacht hebt, kan dat ervoor zorgen dat je zaken mee hebt genomen van die persoon. Ik zeg vaak tegen mensen. Als er geen gedachte aan vooraf gaat dan is de kans groot dat het geleend is.

 

Vond je dit artikel leuk of je hebt vragen, reageer gerust.

 

Groetjes

Dean

 

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.